Werkgeluk als voornemen voor 2022
15 - december - 2021Werkgeluk is geen loze kreet. Plezier in je werk; d...
Lees meer
Elke organisatie of bedrijf verdient een onafhankelijke vertrouwenspersoon die een bijdrage kan leveren aan een goed werkklimaat.
De invulling van de rol van vertrouwenspersoon (VP) kan per branche verschillen. Dat wordt ingegeven door het type bedrijf, sector, business, de samenstelling van het personeel en de organisatie-inrichting. Het is belangrijk om te zorgen voor een heldere omschrijving en inregeling van de functie van VP. Daar ligt een taak voor de directie, HR en eventueel de OR. Dan weten de medewerkers ook met welke vragen ze bij de VP terechtkunnen.
In principe kunnen medewerkers de VP benaderen met problemen op twee gebieden. Bij Ongewenste omgangsvormen spelen zaken als pesten, discriminatie, agressie/geweld en (seksuele) intimidatie. De uitingsvorm kan veel verschillen, maar het komt in bijna elke organisatie voor.
Integriteitskwesties gaan over belangenverstrengeling, diefstal, misbruik van bevoegdheden en corruptie. Als de integriteit ter discussie staat in een organisatie is het vaak niet de schuld van één persoon. Slecht gedrag kan te maken hebben met werkstress, maar ook met een verwaterde normen- en waardencultuur of weinig aandacht voor goed leiderschap.
De VP biedt de eerste opvang aan medewerkers met klachten en/of meldingen. Met het vervullen van de taken richt de VP zich op het stoppen van het ongewenste gedrag en het bevorderen van een sociaal veilige werkomgeving. Lees over de algemene contouren De rol van de vertrouwenspersoon.
De inrichting van de veilige werkomgeving
De sociaal veilige werkomgeving is ook het werkgebied van meerdere functionarissen naast de VP. Elke functionaris heeft zijn eigen invalshoek. Denk aan HR, de OR of een preventiemedewerker, een bedrijfsarts en een klachtencommissie. Ook de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid doet controles op de werkvloer.
De rol van de VP is in ontwikkeling. Er is nog veel wildgroei. Ons bureau is gewend om hoge kwaliteitseisen te stellen en te leveren, omdat wij als professionals al meer dan 20 jaar ervaring hebben in ons vak, maar ook omdat we in ons werk geconfronteerd worden met ingewikkelde en persoonlijke vraagstukken die een professionele begeleiding vragen. We zijn gecertificeerd en houden ons vak goed bij.
Een externe VP aanstellen heeft voordelen:
Onze expertise en ervaring ligt in klein en midden MKB. Ook werken wij met grote regelmaat voor gemeentelijke en provinciale overheden. Daarnaast hebben wij ruime ervaring in de zakelijke en financieel-juridische dienstverlening. Ons werkgebied is de Randstad.
Onze samenwerking is gebaseerd op samenwerken en vertrouwen. Zo doen wij dat in al onze rollen rondom die van psychotherapeut, loopbaanprofessional en VP.
Neem dan contact met ons op.